Troch Kráľov (B) – komentáre k čítaniam

Prichádza tvoje svetlo

Pred prvým čítaním (Iz 60, 1-6):

Vstaň! Zažiar! Týmito dvoma slovami prorok Izaiáš otvára svoje dnešné povzbudenie. Predstav si rozžiarené mesto, všetky tie krásne reťaze svetiel vynárajúce sa z temna, keď sa na ne dívaš napríklad z lietadla. Alebo si predstav tú krásu a vznešenosť a vzrušenie, ktoré si cítil, keď si po prvý raz uvidel obrovské rozžiarené veľkomesto.
V dnešnom proroctve všetky národy prídu a prispejú svojim podielom k budovaniu presne takejto oslňujúcej a rozžiarenej spoločnosti. Je to proroctvo o Božom kráľovstve, o skutočnosti, ktorá je už tu medzi nami, no aj napriek tomu nás ešte stále presahuje, stále naplno žiari až kdesi v diaľke, no láka nás, aby sme prišli k nemu a stali sa jeho súčasťou.
Vieme tiež, že sme boli nazvaní „svetlom sveta“, a to osobnosťou takou veľkou, akou je Ježiš sám. Ak sa táto žiariaca spoločnosť má stať známou, potom sme to my, ktorí sa o tom musíme postarať. Toto mesto sa buduje tehlička po tehličke, zo živých kameňov.

Pred druhým čítaním (Ef 3, 2-3, 5-6):

Tisícky rokov pred Ježišom, prorok Izaiáš predpovedal, že pohania budú mať účasť na Božom pláne spolu so Židmi. No i napriek tomu prvotná kresťanská komunita tento názor celkom nezdieľala. Ani sám Peter sa na počiatku s touto myšlienkou necítil dobre, ako hovorí Pavol. Kresťania pochádzajúci zo židovstva boli totiž presvedčení, že každý kresťan musí byť najprv obrezaný a musí naplno prijať židovský zákon. Toto samozrejme znemožňovalo Pavlovu misiu medzi pohanmi.
Myšlienka ekumenizmu nie je ešte ani dnes celkom prijateľná pre mnohých z nás v našej Cirkvi, od ktorej sa kedysi dávno oddelili najprv pravoslávni a potom neskôr protestanti. Stále hľadáme dôvody, prečo sa navzájom neprijímať. Nenastal vari už čas na to, aby sme už konečne zanechali pôvodné dôvody rozchodu a začali sa zameriavať na podstatu?

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mt 2, 1-12):

Mudrci pricestovali do Júdska zďaleka, nasledujúc hviezdu. Keď prišli do krajiny, je logické, že šli hľadať do Jeruzalema. Jeruzalem bolo najväčšie mesto krajiny a králi bývajú obyčajne v takýchto mestách. Skromný Betlehem, pár kilometrov dolu cestou od Jeruzalema by sotva kto hľadal na prvom mieste.
Hľadanie mudrcov sa dostane do uší Herodesa, momentálneho kráľa židov, ktorý bol človekom, ktorý neváhal povraždiť svojich vlastných potomkov v obave o svoju moc. Herodesovi radcovia určili miesto narodenia dieťaťa, o ktorom píše Písmo. Herodes si na to zavolá mudrcov a poskytne im informácie, ktorú hľadajú. Neurobí to, samozrejme, z veľkorysosti, ale sleduje tým svoje zámery.
Božie záujmy ale občas prekrížia tie naše, to je známy fakt. Mudrci potrebovali informáciu, ktorú im mohol poskytnúť iba Herodes. Herodes nemienil spolupracovať s Božím plánom… no spolupracoval. Sen pošle potom mudrcov domov po inej ceste, a dieťa je v bezpečí.
Každý z nás sa asi už zopárkrát musel čudovať, ako sa jeho pôvodne nekalé úmysly stali nakoniec pripraveným chodníkom na príchod milosti do nášho života. Boh nás nakoniec vtká do jeho plánu, aby sa tak nakoniec Kristus stal všetko vo všetkom.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Čo si dnes urobil, aby s k iným priniesol svetlo Krista? Čo by si ešte mohol urobiť do západu slnka?
  • Aké sú tvoje pocity voči tým, ktorí sa modlia inak alebo veria inak, ako ty? Ako tieto tvoje pocity prispievajú alebo znemožňujú dialóg s inými, ktorí „majú účasť na tých istých prisľúbeniach“?
  • Ako Boh nabúral niekedy v minulosti tvoje plány, aby to, čo nakoniec vzniklo bolo ďaleko lepšie, než to, čo si plánoval?

Činná odozva

Naplánuj si sviatok svetla! Prines počas tohto týždňa svetlo Kristovo, ktoré nosíš vo svojom vnútri povedzme siedmym ľuďom. Napríklad napíš niekomu pohľadnicu, niekoho zavolaj, niekoho navštív, niekoho si vypočuj, s niekým sa o niečo podeľ, niekomu čosi daruj, niekomu podaj ruku. Po každom takomto čine, zapáľ potom sviečku a pomodli sa za toho, s kým si sa podelil o svoju vieru.

Pripravil: MB@svd