25. nedeľa cez rok (B) – komentáre k čítaniam

Cesta múdreho

Pred prvým čítaním (Múd 2,12;17-20):

Jadrom múdroslovných kníh Starého zákona je filozofia kontrastu: na jednej strane múdry, na druhej hlúpy. Spravodlivý verzus zlý. A je to správne, lebo taký je život. Nielen že jestvujú ľudia jedného i druhého typu, ale každý z nás je občas múdry, občas hlúpy; občas spravodlivý, občas v hriechu.
V Knihe Múdrosti je však tento kontrast vybičovaný ešte vypuklejšie. Spravodlivý dosť často trpí práve preto, lebo je spravodlivý. Zlý totiž nie je schopný jeho svedectvo vystáť. A stane sa i to, že dobrého odsúdia na smrť, ako to bolo v prípade Ježiša. Ak to však tak je, potom nechápeme, ako môžu múdroslovné knihy tvrdiť, že spravodlivý je požehnaný od Boha.
Kniha Múdrosti naznačuje, že Božia spravodlivosť sa naplno ukáže až v živote, ktorý príde. Toto bola v Židovskom Písme novinka. Dovtedy, než bola napísaná Kniha Múdrosti a Knihy Makbejcov sa v Biblii o posmrtnom živote nehovorilo nič. V dobe Ježišovej mali farizeji už teológiu posmrtného života dobre rozpracovanú.
Keď sledujeme večerné správy, väčšina z nás súhlasí, že dobrí a zlí nemajú v tomto svete spravodlivú odplatu. No ak je Boh spravodlivý, potom skutočná spravodlivosť musí nastať. Je to pre nás neskoro ak to bude naplno až vo večnosti?

Pred druhým čítaním (Jak 3,16-4,3):

Jakub vo svojom liste vidí, ako sú veci pospájané: múdrosť vedie k spravodlivosti, spravodlivosť k pokoju. Svojim čitateľom tiež pripomína, že srdcom všetkých hriechov je túžba a že túžba je to, čo vedie k nikdy nekončiacim konfliktom. V skutočnosti ide o dedičný hriech. Hriech má svoj pôvod v našej túžbe mať viac.
Celý kapitalizmus by sa v momente zrútil, ak by sme nemali v sebe túžbu mať viac. Netúžiš po novom aute? Po väčšom dome? Po najnovšom oblečení? Po poslednej novinke? Rana nášho dedičného hriechu je niečo ako „ísť na prechádzku do nákupného centra“. To je jedna z ciest, ktorá v nás vyvoláva prahnutie po krámoch. Vidíme, a tak to chceme. Nakupovanie v nás aktivuje jeden zo siedmych hlavných hriechov: nenásytnosť.
Nenásytnosť vedie k závisti, a k hnevu, a k… a to je dôvod, prečo by som na svojej ceste do nákupného centra mal meditovať o zozname smrteľných hriechov. Jakub kladie túto bludnú špirálu do kontrastu s ovocím múdrosti: cudnosť, pokoj, skromnosť, zmierlivosť, milosrdenstvo. V človeku, ktorý sa snaží o múdrosť, vnútorný konflikt, ktorého príčinou je túžba, čučí. Múdry hľadá Božie cesty; a nie je aj to jeden z prejavov našej túžby mať viac?

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mk 9,30-37):

Učeníci sa hádajú, kto z nich je väčší. Môžeme si ich konverzáciu predstaviť. Peter hovorí: „Ja som prvý, keď treba konať. Som pri ňom vždy, keď treba!“ „Čo na tom?“, hovorí Ján. „Iba ja si môžem oprieť hlavu o jeho hruď.“ „Ja som ho ale nasledoval ako prvý!“ hovorí na to Ondrej. „A mne zasa zveril peňaženku“, nasleduje argument Judáša. Každý z nich má svoj dôvod pre to, aby si myslel, že je najväčší a najdôležitejší.
Ježiš tomuto divadlu však dáva rázny koniec. Všetkých obarí svojím tvrdením, že najdôležitejší je ten, kto sa snaží byť najmenej dôležitý. Potom postaví ako príklad pred nich dieťa. Aký nedôležitý tvor také dieťa je! Dieťa je ekonomickou záťažou, bezmocným tvorom, ktorý potrebuje neustálu ochranu a starostlivosť. A Ježiš dodáva: „Váž si tohto človeka tak, ako by si si vážil mňa samého!“
Veríme, že čistý pohľad tohto dieťaťa rozriedil všetky argumenty pre ich vlastnú veľkosť.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Kde vo svojej komunite vidíš znaky spravodlivosti? Kde znaky nespravodlivosti?
  • Poznáš prípad, kedy ťa túžba ohlúpla? Čo myslíš, ako by mohla múdrosť upokojovať túžbu po mať viac?
  • Koho podľa noriem našej spoločnosti považujeme za hodnotného? Na plecia koho by položil svoju ruku Ježiš a postavil by sa spolu s ním pred nás?

Činná odozva

Kde, v ktorej oblasti svojho života si príkladný? Vo svojej rodine, škole, na pracovisku, medzi priateľmi? Trénuj si byť služobníkom všetkých. Skús byť v svojej skupine tým, ktorý víta tých najmenších tak, akoby ich vítal Ježiš.

Pripravil: MB@svd