Druhá nedeľa adventná (C) – komentáre k čítaniam

Priama cesta

Pred prvým čítaním (Bar 5,1-9)

Akú cenu by si bol ochotný zaplatiť za cestu k slobode? Pre Židov v babylonskom zajatí cenou bol tzv. tshuvah, či obrat. Mali sa obrátiť od služby bôžikom, bohatstvu, nespravodlivosti a znova sa vrátiť k jedinému Bohu. Jedným z veľkých prorokov v zajatí bol Jeremiáš. Jeho sekretár sa volal Baruch. Títo dvaja spoločne pomáhali ľuďom znova si predstaviť seba samých ako ľud Boží.
Baruch nám v dnešnom čítaní ponúka dojemné obrazy nádeje: ľudia sa vyzlečú zo svojej mizérie ako sa vyzliekajú zo šiat a oblečú si slávnostné rúcho, aby mohli oslavovať. Ich dedičstvom sa stane spravodlivosť a služba. Keď sa budú blížiť k domovu, páľa púšte sa zmení na tieň lesov a  ich putovanie budú spríjemňovať voňavé stromy.
Kto sú pre nás dnes proroci, ktorí nám pomáhajú predstaviť si seba samých ako ľud Boží, a ktorí nás vedú k veľkému obratu nášho života smerom k slobode?

Pred druhým čítaním (Flp1,4-6,8-11):

Ľudia, ktorí zistia, že láska je jadrom ich identity sa budú snažiť milovať ešte viac. Nemyslím tu samozrejme na syndróm tzv. romantickej lásky, ktorý je dnes taký častý a ktorý sa s láskou často pletie, vyjadrený slovami: „Potrebujem ťa, nemôžem bez teba žiť!“ Nie, skutočná láska má svoje korene v súcite s druhým človekom, a je ju možné poznať podľa toho, že je to vec nielen citov, ale hlavne vôle. Ľudia, akými boli i Filipania z dnešného druhého čítania, ktorí objavia, že láska Kristova je ich najhlbšou identitou, zároveň zistia, že takáto láska ich životy nesmierne obohacuje.
Láska, ktorú oslavuje svet, vedie ku krachu. Áno, sú „najšťastnejšími ľuďmi na svete“, ale iba dovtedy, kým sa to všetko nerozpadne. Chorá láska vedie ľudí k tomu, že sa v nej buď zaseknú, alebo sa lásky ako takej začnú báť. Skutočná láska však odháňa strach, robí nás silnejšími a nežnejšími ľuďmi. Človek skutočnej lásky si váži iba to, čo je naozaj dôležité a tak napomáha Božiemu kráľovstvu neustále sa k nemu približovať. Človek, ktorý kráča v láske sa správa, ako keby tu Božie kráľovstvo už bolo.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Lk 3,1-6):

Scéna evanjelia z Lukáša je zasadená na celosvetové javisko – aspoň čo sa týka Rímskej ríše. Markovi a Matúšovi nezáleží na tom, aby Ježišov príbeh umiestnili na svetové javisko. No Lukáš, obrátený Grék, trvá presne na tom, aby sa Ježišov príbeh odohrával v tieni Cisára, Piláta, tetrarchov a židovských potentátov. Hoci Galilea bola dierou na konci sveta, príbeh, ktorý sa v nej udial mal nesmierny dopad na celý svet.
Začíname rok sv. Lukáša a počas celého liturgického roka budeme hľadieť na príbeh spásy Lukášovými očami. Na Jána, ktorý sa vynorí z púšte zostúpi Božie slovo, on toto slovo ohlasuje ďalej a tak napĺňa Izaiášovo proroctvo o poslovi. Posol prišiel, aby priniesol posolstvo spásy celému ľudstvu. Vyčistený chodníček bude viesť ku každým dverám. Každý, kto je ochotný kráčať po cestách Pánových je pozvaný k púti. Aké jasné pozvanie! Staré bariéry medzi „tými tam“ a „nami tu“ sú zbúrané. V tomto období nových začiatkov sme všetci do jedného pozvaní zanechať nerovné a pokrútené cesty.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Od čoho potrebuješ byť oslobodený? Č by ťa toto oslobodenie stálo?
  • Kto ti ukazuje v čom spočíva skutočná láska Kristova? Nestalo sa ti už, že láska sveta ťa nakoniec ochudobnila?
  • Ako pútnici na ceste za Pánom stretávame veľa rozmanitých ľudí, ktorí putujú po tej istej ceste. Ako reaguješ na ľudí, ktorých by si tam najmenej očakával?

Činná odozva

Tento rok sv. Lukáša je vhodným časom na ekumenickú alebo medzináboženskú spoluprácu. Začni, alebo zintenzívni spoluprácu medzi vašou farnosťou a miestnymi spoločenstvami viery. Začni napríklad zorganizovaním nejakého  stretnutia, na ktoré každý prenesiete jedlo na podelenie sa. Alebo urob niečo ešte nenápadnejšieho: pozvi nejakého nekatolíka k sebe na obed alebo večeru, aby sa s tebou podelil o svoju vieru.

Pripravil: MB@svd