2. nedeľa adventná (A) – komentáre k čítaniam

Hlas posla

Pred prvým čítaním (Iz 11, 1-10):

Z dnešného čítania ide dobrá správa! Majú sa uskutočniť neuveriteľné zmeny. Spoločnosť sa už nebude riadiť podľa pravidiel, aké platia napríklad pre súťaž krásy: kde tí, čo vyzerajú dobre a sú dobre oblečení zhrabnú všetky pocty i všetky ceny. Spravodlivosť tu bude aj pre chudobných a nevýrazných. A zraniteľní sa budú cítiť dobre i v spoločnosti silných a mocných. Otrava už nebude ohrozovať zdravie našich detí, a to ani v doslovnej, ani v prenesenej, rafinovanejšej podobe. Odteraz už nikto nezraní nevinného a zloducha premôže sila slova.
Toto je naozaj dobrá správa! Avšak iba v prípade, že nie si nastavený na prospechy a výhody, ktoré ti ponúka svet taký, aký je teraz. Si si istý, že sa nachádzaš na strane tých, na ktorých spočíva Boží Duch? Započúvaj sa teraz, aké vlastnosti má ten, kto sa nachádza na strane Ducha.

Pred druhým čítaním (Rim 15, 4-9):

Nie je príjemné žiadať od ľudí, aby nás prijímali. Rovnako nie je príjemné ani byť na rovinu odmietaní, napríklad pre to, ako vyzeráme alebo ako rozprávame, pre to kto boli naši rodičia, čo sme robili v minulosti, alebo pre to, čo máme či nemáme. No každý z nás vie, že tieto veci nie sú jednoduché. Jedna skupina ľudí má sklon vylučovať druhú: historicky, politicky, záujmovo. A čo tu už my ako jedinci máme robiť, aby sme sa nepoddali tlaku správať sa podobne? Vlastne, prečo by sme sa aj mali správať inak? Normy našej kultúry nám jasne stanovujú, kto je vo vnútri a kto vonku a ak by sme sa snažili tieto pravidlá zmeniť, mohli by sme za to zaplatiť peklom.
Pavol však dnes hovorí: Ježiš prišiel, aby zmenil pravidlá. Peklo tohto sveta je vo svete, ktorý má prísť nebom. A nech by ťa byť spravodlivým stálo čokoľvek, považuj to za zálohu, ktorú vkladáš do kúpy domu svojho sna. Prijímanie jeden druhého je prvým krokom na ceste k spravodlivosti.

Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mt 3, 1-12):

Z evanjelia ide na rozdiel od prvého čítania, zlá správa! Istý krstiteľ volá po reforme. Oblieka sa ako čudák a je kobylky. Každý mu padá k nohám a necháva sa ponárať do rieky. Vo vzduchu visí hystéria, a autority sú z neho nervózne.
Hovorí príšerné veci o náboženských predstaviteľoch a poznamenáva, že ich istota, že Boh má v nich zaľúbenie neznamená úplne nič. Boh si môže urobiť svoje deti aj zo skál, keď bude chcieť! Hovorí, že Boh čoskoro príde, aby si vyčistil les od mŕtveho dreva. A poznamenáva, že ak si myslíš, že on je reformátor, však si len počkaj: on je len slabým odvarom toho, ktorý príde zakrátko. A mal pravdu; ponorenie do vody je nič v porovnaní so sprchou Ducha a ohňa, ktoré prídu čoskoro v Ježišovi!
Zlá správa! Skutočne zlá. Samozrejme okrem prípadu, že by si sa bol presne za takéhoto proroka modlil.


Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami

  • Z akých ľudí sa skladá tvoja bezprostredná komunita (rodina, priatelia, susedia, spolupracovníci, spolužiaci, farnosť)? Ako by Izaiašovo posolstvo, keď sa naplní, zmenilo týchto ľudí…?
  • Ktorí ľudia v tvojom prostredí sú mimo (outsideri)? Ktorými sa pohŕda, ktorí nie sú ostatnými prijímaní. Čo je dôvodom toho, že sú mimo?
  • Bol by Ján Krstiteľ pre teba ohrozením, keby prišiel? Pre tvoju rodinu? Pre tvoje spoločenstvo? Pre tvoju štvrť, mesto? Prečo?

Činná odozva

Skús si naplánovať konkrétny krok, ako by si mohol prijať niekoho, kto sa nachádza mimo, napríklad tvojej komunity. Oslov nejakého „neznámeho“, odpusť nejakému hriešnikovi; nedovoľ strachu alebo predsudku, aby vstúpili do tvojho srdca.

Pripravil: m.b.