20. nedeľa cez rok (A) – komentáre k čítaniam
O tých pohanoch
Pred prvým čítaním (Iz 56, 1. 6-7):
Slovo cudzinec v slovenskom preklade dnešného textu z Iziáša sa v iných jazykoch nachádza vo forme pohan. Pohan bol ten, čo nebol členom kruhu, ktorý bol mimo. Pre pravoverného žida pohan bol vylúčený z dobier, na ktorých mal účasť ten, čo bol vo vnútri.
Ak máme i my takéto presvedčenie, potom sme dnešným textom nahratí. Izaiáš prorokuje, aký bude osud pohanov: Boh si môže vybrať i nevyvolených ľudí, cudzincov, pohanov. Keď nastane čas Božej spásy a všade zavládne spravodlivosť, pohania (cudzinci) sa ocitnú na svätom mieste vedľa židov.
Toto veru nebola dobrá správa pre Izaiášových poslucháčov! A možno to nie je dobrá správa ani pre nás niektorých kresťanov. Ťažko si vieme predstaviť, že by raz nekresťania modli stáť na svätom mieste hneď vedľa nás, rovnako ospravedlnení Božou túžbou mať „dom modlitby pre všetky národy“. Každá jedna náboženská skupina v dejinách sa snažila dôsledne zadefinovať múr medzi spasenými a zatratenými. No Boh môže – a veru to aj urobí – jedným dychom každý takýto vymedzujúci múr zvrhnúť.
Pred druhým čítaním (Rim 11, 13-15, 29-32):
Pavol minulú nedeľu pre tvárou pohanov žialil nad tým, že Židia odmietli evanjelium. Dnes im ale ďalej vysvetľuje, že Boh so Židmi však ešte neskončil. Vo veršoch, ktoré v dnešnom čítaní chýbajú [1]. Pavol používa obraz olamovania a vštepovania ratolestí do olivy. Z dôvodu Božej túžby priviesť všetkých ľudí k evanjeliu Boh musí odrezať Izrael, aby urobil priestor pre pohanov. No akonáhle budú pohania vštepení do „stromu“, Židia, ktorí pôvodne Ježiša odmietli budú k stromu pričlenení.
Ako by sme mali rozumieť týmto slovám? Možno ich doslovný výklad by nemusel byť celkom správny. Ktovie? [2] No to hlavné, čo mal Pavol na mysli je toto: Boh vedie dejiny k tzv. univerzálnej spáse. Žiadna skupina nebude kategoricky vo vnútri alebo vonku [3]. Predpojatosť nemá v Božom kráľovstve miesto.
Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mt 15, 21-28):
V tomto neobyčajnom príbehu zázrak samotný hrá iba druhé husle v porovnaní s rozhovorom, a čo to musel asi byť za rozhovor, keď bol dôležitejší, ako zázrak uzdravenia!? Tu, v jednom rohu, máme ženu s diablom posadnutým dieťaťom. Možno rodičia problémových detí sa dokážu s ňou stotožniť. Zúfalo hľadá pomoc a kvôli tomu je ochotná prekročiť i kulturálne hranice svojho ľudu. No nevidieť u nej žiadny záujem o to, aby sa stala súčasťou tzv. židovského príbehu. Jej stretnutie s Ježišom je viac-menej náhoda – Ježiš prechádza práve cez jej územie na ceste kamsi.
V druhom rohu sa nachádzajú jeho učeníci, dúfajúci, že Ježiš ju „pošle preč“. A zdá sa, že Ježiš sa o to naozaj i usiluje. Najprv si ju nevšíma. Potom jasne naznačí hranice svojej pôsobnosti. A nakoniec, keď už naozaj nič nezaberá, jej dá jasne najavo, že by to od neho bola veľká nespravodlivosť nechať vlastný ľud bez pomoci a pomôcť jej, ktorá k jeho ľudu neprináleží. No jej naliehanie je také pokorné a také nástojčivé, že dokonca ani Boží Syn nedokáže vzdorovať.
Je pravda, jej dcéra je uzdravená. Evanjelium to spomína len tak mimochodom. No skutočným zázrakom tohto príbehu je, že Ježiš na základe naliehania ženy zmení chápanie svojej misie.
Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú
ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami
- Ktorú skupinu ľudí si dokážeš najťažšie predstaviť, že by mohli byť spasení?
- Čo sa všetko musí stať, aby konečne Židia i pohania dokázali žiť vo vzájomnom pokoji, aby boli vočkovaní do toho istého stromu?
- Čo ti na príbehu o kanánskej žene vadí? Čo ťa naopak vzrušuje?
Činná odozva
Pouvažuj trocha o skupine ľudí, ktorí podľa tvojho názoru by mohli najťažšie zapadať do Božieho plánu spásy? Čo by si mohol urobiť, aby sa s k nim priblížil? Urob si, ak je to možné a ak to pokladáš za rozumné, konkrétny plán ako sa k nim dostať?
Pripravil: MB@svd
[1] Ak používame tento text pre súkromnú meditáciu alebo v stretku, nebolo by zlé prečítať si text s Písma celý (Rim 11, 13-32).
[2] Možno tí, ktorí zostavovali lekcionár cítili ťažkosť týchto slov, a preto ich radšej z dnešného čítania vynechali.
[3] Okrem, samozrejme, prípadu jedincov, ktorí sa sami pre to rozhodnú.