22. nedeľa cez rok (B) – komentáre k čítaniam
Slovo aj uskutočňujte!
Pred prvým čítaním (Dt 4, 1-2. 6-8):
Prechádzaj cez knihu Deuteronómium, hlavne od 12. kapitoly. Dostaneš sa do pocitu puntičkárskej spoločnosti, zvlášť v úryvkoch ako je napríklad ten v kapitole 21, nazvaný „zadosťučinenie za vraždu, kde vrah je neznámy“. Píše sa v ňom, ako sa od mŕtvoly má merať vzdialenosť k mestám a ako to najbližšie má potom vykonať zadosťučinenie. Za každý hriech sa musí vydať počet a žiadna vina nesmie ostať nezmierená. Dvanásť kliatieb * existuje pre tých, ktorí sa dopustia príšerných skutkov, ako napríklad ukázanie zlého smeru slepcovi, a zasa naopak veľa požehnaní existuje pre tých, ktorí poslúchajú Božie slovo.
Mojžiš vysvetľuje ľuďom, že priľnutie k týmto zásadám ich bude viesť k životu, nehovoriac o úcte zo strany ostatných národov, ktoré budú v nich obdivovať dokonalú spoločnosť. Nanešťastie, nevieme, či k tomuto všetkému prišlo. Zdá sa, že takáto neustále sa zmierujúca a na zákone postavená spoločnosť nikdy nejestvovala.
Cirkev sa rozhodla nasledovať nový spôsob života, nie ako dokonalí ľudia, ale ako hriešnici, ktorí rátajú s Božím odpustením. Hriešnici sú ľudia, ktorí nezachovávajú puntičkársky Boží zákon a občas i robia príšerné skutky. No Božie milosrdenstvo nás na základe našej opravdivej skrúšenosti vykupuje a robí nás hodnými volať sa znova jeho vlastnými.
Pred druhým čítaním (Jk 1, 17-18. 21b-22. 27):
Jakubov list je veľmi zvláštne literárne dielo. Biblisti majú trocha pochybnosti, že by ho bol napísal niektorý z dvoch Jakubov, ktorí boli súčasťou Dvanástich. Vo svojej forme je to veľmi židovský list, a zo všetkých novozákonných kníh sa najviac podobá múdroslovnej literatúre Starého zákona. No je napísaný vo vynikajúcej gréčtine, na rozdiel od mnohých iných diel nachádzajúcich sa inde v Písme.
Jakub, tak ako múdroslovná tradícia, preukazuje svoj záujem o praktické otázky, t.j. nie, čo viera hovorí, ale čo robí. Vyzýva ľudí, aby sa zaujímali o siroty a vdovy, o týchto „najmenších Božích“, ako často upozorňujú i proroci. Spravodlivosť spoločnosti a jej záujem o Boží zákon sa bude vždy merať jej vzťahom k tým najodkázanejším. Ak ľudia majú byť „prvotinami stvorenia“ a majú praktizovať „čistú a nepoškvrnenú nábožnosť“, potom za ich milými slovami sa musia nachádzať skutky.
Pred evanjeliom (pred alelujovým veršom) (Mk 7, 1-8. 14-15. 21-23):
Potýčka medzi Ježišom a farizejmi v dnešnom evanjeliu nie je o hygiene, ako by sa mohlo zdať. Ježiš nie je ani proti umývaniu rúk pred jedlom, ani proti umývaniu riadu. Je však proti prázdnym očisťovacím rituálom, ktoré nemajú v sebe žiaden hlbší význam.
Každý z nás máme svoje rituály, ktorými si umývame ruky z viny za skutok, ktorý sme vykonali. Alebo občas „nevinne“ zaklameme, aby sme za sebou zmazali všetky stopy. Alebo občas ľudí ponížime a keď na to prídu, povieme im, že to bol iba žart. Alebo sa napríklad nezúčastňujeme na voľbách, lebo podľa nás ide o špinavú politiku. Sme ako Pilát: umývame si ruky od nepríjemných zodpovedností a máme dojem, že tým sme čistí.
Dosť často ale tie najpodlejšie skutky vychádzajú zo sŕdc, ktoré sa zdajú čistými a veľmi sporiadanými. Nemali by sme preto zaostriť svoje uši, keď nás Ježiš dnes upozorňuje, že každý hriech začína v našom srdci?
Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami
- Je kresťanskou tradíciou nazývať sa hriešnikmi zatiaľ čo vieme, že sme svätými božími. S ktorým prívlastkom sa cítiš nepríjemnejšie? Poznáš chvíle, kedy si ty sám bol aj jedno aj druhé: hriešnikom i svätým?
- Ako premeníš viery ktorú vyznávaš na skutky: vo svojej domácnosti, v práci, v škole, v spoločenstve?
- Urob si inventúru toho, čo obsahuje tvoje srdce. Čo je z toho pre tvoje učeníctvo škodlivé? Ako by si mohol odstrániť zo svojho srdca to, čo nie je čisté?
Činná odozva
Je čas konať na základe slova, ktoré počúvaš. Kto sú dnes „siroty a vdovy“, nejaká zabudnutá skupina v tvojom spoločenstve alebo tvojej spoločnosti vo všeobecnosti? Ponúkni týmto „najmenším Božím“ niečo zo svojho času, záujmu, zdrojov.
Pripravil: MB@svd
* Dt 27, 15-26