5. nedeľa pôstna (B) – komentáre k čítaniam
Prichádza hodina
Pred prvým čítaním (Jer 31,31-34):
Sú dva druhy pravidiel: tie, ktoré nám niekto určí zvonka, a tie, ktoré vychádzajú z nášho vnútra. Pravidlá, ktoré sú na nás uložené zvonka nás síce viažu, no pristupujeme k nim rôzne. Sú to pravidlá, ktoré keď nás nikto nekontroluje najľahšie prestupujeme, a trestu za ich prestúpenie sa ľahko vyhneme, keď poznáme kľučky v zákonoch.
No vnútorné pravidlá to je už iná vec. Sú to naše mravné inštinkty, kód našej osobnej cti. Je jedno, či nás niekto vidí alebo nie, alebo aký trest nás čaká. Stotožňujeme sa s nimi; sú našou definíciou. Porušiť vnútorný zákon znamená stratiť napojenie na seba samého a vlastne seba samého zradiť.
Jeremiáš vo svojom proroctve trvá na tom, že nová zmluva Pánova vytryskne zo srdca Božieho ľudu. Nebude ako bol Mojžišov zákon, ktorý prišiel k nám zhora a ako taký ho každý ignoroval. Zákon lásky bude nášmu srdcu tak blízky, ako mu je blízky jeho tep a jeho porušenie bude znamenať znetvoriť a zraniť si srdce.
Pred druhým čítaním (Hebr 5,7-9):
Neznámy autor listu Hebrejom nás uisťuje, že Ježiš bol vypočutý v hodine pred svojou smrťou pre svoju bohabojnosť. Boh určite mohol Ježiša zachrániť od smrti. No on sa rozhodol zachrániť ho zosmrti tým, že ho z nej vzkriesil.
Ak by bolo Božím úmyslom zachrániť Ježiša od smrti, bol by určite – ako napríklad v príbehu o Izákovi – v poslednej chvíli poslal anjela, aby zadržal ruku jeho katom. No ako samotný Ježiš povedal, aby mohol pre nás pripraviť miesto, musí najprv odísť.
Pred evanjeliom (pred veršom pred evanjeliom) (Jn 12,20-33):
Niekoľko obrátencov z pohanstva k židovstvu prišlo na Veľkú noc do Jeruzalema. A tam zrazu zistia, že v meste sa nachádza aj Ježiš, ktorý bol v poslednom čase na prvom mieste v správach. Ó, aké šťastie! Idú teda hneď za Filipom, ktorý pochádzal z Betsaidy a teda pravdepodobne hovoril po grécky. Filip sa obráti na Ondreja a spolu idú za Ježišom.
Ježiš si uvedomuje, že hodina na vesmírnych hodinách je hodinou slávy. Vie to, lebo práve sa pred jeho očami odohráva ďalšie z prorockých znamení, ktoré predpovedalo Písmo: hľadajú ho Gréci. No hodina slávy je aj hodinou smrti. Je to hodina, z ktorej by bežný človek najradšej unikol, no Ježiš tak neurobí: odovzdáva sa tomu, čo chce Boh.
Neznámy hlas zhora dáva súhlas. Ľudia sa dohadujú, čo to počuli: hrmot búrky? Alebo hlas anjela? Dav tomu, čo je Ježišovi zrejmé, nerozumie. Krátko po tomto zjavení sa Ježiš spomedzi nich stiahne. Niektorí v neho veria. Väčšina neverí. No aj tí, ktorí v neho uverili sa neponížia až natoľko, aby ho nasledovali. Teraz – keď Ježiš je ešte stále tým najlepším šou * v meste – sú však všetci tu.
Otázky na uvažovanie pre tých, ktorí tieto komentáre používajú ako uvažovanie nad nedeľnými čítaniami
- Urob si zoznam niektorých svojich vlastných vnútorných pravidiel. Sú oni časťou tvojej nenapísanej zmluvy medzi tebou a Bohom. Čo by ťa to stálo (čo by ti to prinieslo) ak by si niektoré z nich porušil?
- Prečítaj si príbeh o agónii Ježišovej u Marka, Matúša a Lukáša. Ktorý detail z Ježišovho utrpenia, včetne Jánovho stoického ** portrétu z dnešného evanjelia, je pre teba najsilnejší.
- Aké konkrétne „obilné zrnko“ v tvojom živote by malo podľa teba padnúť do zeme a zomrieť, aby prinieslo hojnejšiu úrodu?
Činná odozva
Kde v tvojom živote je nevhodné mať prítomného Ježiša? Čo tak pozvať ho priamo tam?
Pripravil: MB@svd
* Show, predstavenie
** Stoický obrazne znamená pokojný, kľudný, duševne vyrovnaný, pohodový, pevný. Stoizmus bola filozofická škola v starovekých Aténach, ktorá hlásala takéto postoje k životu, hlavne k utrpeniu.